Blog

funiQ landelijk uitvaart expertisecentrum

rss

Blog waar funiQ onderwerpen verder worden uitgelicht en toegelicht.


Het is teveel gezegd dat ik hem iedere dag mis, maar toch best vaak: René Gude. Filosoof en Denker des Vaderlands. Jammer genoeg in maart van dit jaar overleden.
Ik mis zijn recht-uit-het-hart opmerkingen in de media. Zijn wijsheid en relativeringsvermogen. Dat missen is voor een deel luiheid, want waar ik hem eerst regelmatig in kranten en televisieprogramma’s voorbij zag komen, moet ik nu moeite doen. Dus lees ik af en toe één van zijn teksten.

Werkend aan het nieuwe scholingsaanbod van funiQ, puzzelend met data, afstemmend met de trainers, zocht ik even iets anders om me op te richten. En zo las ik iets van René, dat weer volkomen op funiQ slaat. Bij deze het citaat:

Maar ik zou mezelf wel iets toewensen. Namelijk dat ik efficiënter gebruik had kunnen maken van de ervaring van anderen in het uitvinden van mijn eigen, hoogstpersoonlijke weg door het leven. Ik heb te vaak gedacht dat ik het zelf moest uitzoeken. Voor een deel is dat ook de geest van de tijd: we hebben een individualistische sfeer opgetrokken waarin mensen het idee hebben dat ze het allemaal zelf moeten doen, daar is de nadruk ook erg op komen te liggen: op zelf, op origineel, op creatief, op nieuw, op persoonlijke excellentie. Je moet zelf uitzoeken hoe je na je opleiding een zelfstandig bestaan opbouwt en een eigen gezin; als er in dat eigen gezin iets misgaat, moet je zelf bedenken hoe je die echtscheiding doorleeft; je moet flink zijn als je door een recessie uit je baan getikt wordt; je moet na je pensionering zelf maar bedenken wat je gaat doen, zonder het vangnet van je werk, met de erkenning en het inkomen dat daarbij hoort. Je moet alles maar een beetje zelf uitzoeken, lijkt het. Maar dat is natuurlijk onzin. Het is onzin want alles ís al uitgezocht, door iedereen die dat ook weer hoogst individueel en strikt persoonlijk heeft gedaan. Les 1: ga vooral te rade bij anderen.”

Het is één van onze drijfveren: elkaar versterken, je kennis en kunde delen, elkaar inspireren en verder helpen. Dat kan aan de Ronde Tafels, waar je collega’s uit het land ontmoet. Maar ook bij het ontwerpen van de trainingen en onze zoektocht naar de geschikte trainers was het een belangrijk uitgangspunt. Ervaren mensen, die specialist zijn op hun eigen vakgebied en bereid zijn hun kennis en bekwaamheden met jullie te delen. Voorwaardelijk is dat ze de taal en de mores van de uitvaartbranche kennen. Kijkend naar de beoordelingen op onze trainingen in 2015 is dat gelukt.

 Voor het nieuwe jaar konden we met die uitgangspunten een nog mooier, nog meer verdiept trainingsaanbod ontwikkelen. Mét dat team van bevlogen trainers, die het leuk vinden de uitvaartprofessional met raad en daad terzijde te staan.

Dank René voor deze inspiratie.

(Het citaat komt uit een Volkskrant interview met Wilma de rek. De volledige tekst vind je op de site van de Academie voor Levenskunst: http://academievoorlevenskunst.nl/tien-levenslessen-van-rene-gude-denker-des-vaderlands )

 


Wanneer we als teamcoach een uitvaartbedrijf binnen stappen, komen we met een opdracht. Na de intake met de directeur die een hulpvraag heeft, bereiden we een traject voor en is daar de eerste ontmoeting met het uitvaartteam. Gelukkig zijn we gepokt en gemazeld in deze wereld, want daardoor weet je ook dat het in de uitvaartbranche altijd anders kan lopen dan je vooraf gedacht had. 

Zo kon op deze ochtend ook mijn plan van aanpak de prullenbak in. Op de late avond was er een melding binnen gekomen bij de bewuste uitvaartonderneming: het overlijden betrof een meisje van 5, dat volkomen onverwacht overleden was. De uitvaartleider van dienst vertelde:“ Ik werd gebeld door de huisarts van het gezin. Het meisje was door haar moeder dood in haar bedje gevonden. Je zag niets aan haar. “ Deze man had een paar keer eerder de uitvaart van een kind geregeld, maar was steeds weer geraakt. “Daar zal ik nooit aan wennen,” zei hij. 

In het team was sinds 4 maanden een nieuwe collega werkzaam en zij hoorde zijn ervaringen met grote ogen aan. Ze had nog nooit  de uitvaart van een kind gedaan, niet eerder een overleden kind gezien en was niet bekend met de verplichting dat men de gemeentelijk lijkschouwer moet inlichten. “Zou die arts denken dat de ouders haar wat aangedaan hebben? Ik hoop eigenlijk dat ik dit nooit hoef te doen.” Het leek haar een zware taak. Zo’n klein meisje, zo oneerlijk, zo moeilijk voor het gezin… wat zou de familie wel niet van haar verwachten?       

" Ze heeft ook nog een zusje van 8. Ik moet misschien een rouwtherapeut inschakelen om te helpen. Of haar leerkracht.” Met het team besprak de uitvaartleider waar hij zich deze week extra mee zou bezig houden: Hoe moest de uitvaart er uitzien, want misschien komt de hele school wel. De afspraak in dit bedrijf: ben je bezig met de uitvaart van een kind, dan word je in de luwte gehouden wat betreft ander werk. Als gezegd: het plan van aanpak overboord en met het hele team in gesprek. Ze regelden niet zo vaak een uitvaart voor een kind. Iedereen was er zelfs wat bang voor. Al die emoties, het gevoel dat je altijd tekort schoot. ’s Avonds thuis komen en dan naar je eigen kinderen kijken… Bang zijn dat je zelf door emoties overmand zou worden tijdens de uitvaart…Iedereen uit het team had wel een persoonlijke of professionele ervaring te delen. 

Het werd een prachtige ochtend. Mijn opdracht van de directeur was o.a. om meer synergie in het team te krijgen. Dat gebeurde deze morgen spontaan. Want wanneer het gaat om het overlijden van een kind, word je geraakt. Ook als professional. En daar, vanuit die gevoelens kun je elkaar vinden. Dat was de opbrengst van die bijeenkomst. Vervolgens kon de uitvaartleider aan de slag met alle support en de ideeën van zijn collega’s. Zijn nieuwe collega maakte alvast aantekeningen. We spraken een training af over dit onderwerp, om de volgende keer nog beter voorbereid te zijn. Maar ze wisten nu alvast dat je niet bang hoeft te zijn voor een overleden kindje.

 


Iedereen kent het wel: al werkend en ontwikkelend merk je dat het beter kan. Scherper, zichtbaarder, je doelen duidelijker.
Wij van LUX, het landelijk uitvaart expertisecentrum, zijn nu een half jaar actief in de uitvaartbranche. Een razend boeiende branche die we al goed kenden en in het laatste half jaar nog beter hebben leren kennen. Want we mochten al bij veel bedrijven binnenkomen en we hebben inmiddels heel wat uitvaartleiders e -ondernemers ontmoet.
Hun input brengt ons op het punt dat we gaan bijstellen.

Onze missie is om in de diversiteit van de uitvaartbranche een verbindende schakel te kunnen vormen. Dat komt van de grond: de Ronde Tafel is succesvol! We breiden de Ronde Tafels uit naar een versie voor ondernemers en eigenaren van de grotere ondernemingen en naar een derde versie voor de uitvaartmensen die als werknemer hun vak uitoefenen.
We hebben gemerkt dat kwaliteit het belangrijkste is. We kunnen het waarmaken en jullie vragen erom. Dat willen we nog meer gaan uitdragen.
Ons aanbod van trainingen splitsen we in workshops en trainingen. Sommige onderwerpen vragen om meer tijd, inhoud en interactie. Van die thema’s hebben we een hele dag of zelfs een tweedaagse gemaakt.

De vraag die we aan de uitvaartprofessionals willen stellen is: hoe zit het met jouw ‘funeraire IQ’? Hoe staat het met je vermogen tot meebewegen, signalen kunnen opvangen, het tot op grote hoogte je klant begrijpen?
Hoe staat het met je kennis en hoeveel inhoud kun je bieden?
Daarnaast: kun je je genoeg onderscheiden? Weet je waar je voor staat? En kun je dat ook uitdragen?

Wij weten het van onszelf inmiddels wel: we staan stevig en hebben toekomst. Toekomst die we onder een nieuwe naam ingaan:
funiQ:
funiQ is actief binnen de funeraire wereld
funiQ is ‘uniQ’
funiQ vergroot het ‘funeraire iQ’
funiQ levert ‘Qualiteit’!
Zo laten we ook in onze naam nog beter zien wie we zijn!

Wij van LUX zijn vanaf nu:
Wij van funiQ, het landelijk uitvaart expertisecentrum.


“We zijn  niet slagvaardig genoeg meer”, zei hij. “Veel nieuwkomers op de markt; wat zegt jarenlang bewezen kwaliteit nog tegenwoordig?”

Het is een geluid dat we vaker opvangen. De gevestigde uitvaartbedrijven hebben het zwaar. Ze doen de dingen al jarenlang op hun manier. Een manier die stond voor kwaliteit en betrokkenheid. Ooit waren zíj degene die innovatief of persoonlijk waren. Nu worden ze links en rechts ingehaald door ambitieuze starters, of franchisenemers van flink aan de weg timmerende organisaties.

Hoezeer je elkaar ook je eigen klanten gunt; het kan zuur zijn dat jouw bedrijf minder uitvaarten, dus minder werk, heeft. Mijn opdrachtgever wilde advies en ondersteuning. Zijn concrete hulpvraag was: hoe word ik weer top-of-mind bij de mensen in mijn stad? Wat moeten wij als team doen om een goede toekomst te hebben?

Wij van LUX-centrum zijn geen waarzeggers en kunnen de toekomst niet voorspellen. We weten wel waar we zelf in geloven: werken vanuit je overtuigingen. Wat drijft jou, waarom doe je je werk op jouw manier? Dat is het aller-krachtigst; zo bereik je je mensen.

En daarnaast: we kennen de markt van binnen en van buiten. En zien dat internet ervoor heeft gezorgd dat je regelmatig met nabestaanden aan tafel zit die al van de hoed en de rand weten. Die jij niet meer alles hoeft te vertellen. Ook dat is de toekomst.

De hulpvraag was helder – wat was ons antwoord?

Allereerst scanden we het team: wie heb je in huis, wat zijn ieders sterke punten. Wat mis je nog? Heb je wel de juiste mensen op de juiste plekken zitten?

Daarna beschreven we zijn uitvaartonderneming 2.1. Hoe ziet je klantenkring er in de toekomst uit? Wat hebben zij van je nodig? Welke vragen stellen ze en welke toon hebben jouw antwoorden? Wat straal je uit met je uitvaartteam? Welke competenties zijn daarvoor nodig? Wat kan er bijgeleerd worden, wat moet er afgeleerd worden?

Een paar "hei-sessies" met elkaar bracht fantastische inzichten. En die zorgden weer voor vernieuwde motivatie en lol in het werk. Onze opdrachtgever schreef na afloop: “Ik was al een paar jaar vanuit angst aan het werk. Nu heb ik m’ n mouwen opgestroopt en denk ik : kom maar op – wij zijn klaar voor de toekomst. Tegelijk weten we weer dondersgoed wat we kunnen en wie we zijn. En daar profiteren de huidige én de nieuwe generaties klanten van!”

 

Idemargreet Kolfoort


Maak jij het verschil? Maken wij het verschil?

Werken vanuit passie, bevlogenheid en overtuiging: wij zouden niet anders kunnen. Het is wie we zijn; het is waarom LUX wel móest ontstaan.

 Waarschijnlijk herken je de woorden en zijn ze van toepassing op jezelf: passie, overtuiging, bevlogenheid. Niemand gaat in de uitvaartbranche werken, zonder daar minstens een vleug van te voelen. Hoe mooi en fijn is het als je die overtuigingen; het WAAROM van alles wat je doet, kunt overbrengen en kunt delen. Met collega’s, met andere professionals in het vak en met je opdrachtgevers.

In de maanden die we hebben gebruikt om LUX in de wereld te zetten, spraken we talloze mensen. Vakgenoten en nabestaanden. Trainers, potentiële leden voor onze Raad van Advies. Mensen met kennis van de branche en mensen met verstand van ondernemen. De notaris en de boekhouder. In alle gesprekken hebben we afgetast: ben jij iemand die werkt en leeft vanuit WHY? Of richt je je meer op het WHAT?

Werken vanuit WHY houdt in dat je werkt vanuit wat je écht raakt. Je kent je overtuigingen en op dat niveau bereik je de ander, of dat nu je klant is of een toeleverancier. Als je als professional werkt vanuit je passie, inspireer jij je omgeving. Mensen met passie, sterke waarden en duidelijke doelen spreken iedereen aan. Als je passie uitstraalt, word je opgemerkt. Op deze manier ben jij die uitvaartleider waar de klant zich goed bij voelt.

 Het werken vanuit het Waarom is gebaseerd op de Golden Circle van Simon Sinek. Sinek onderzocht waarom organisaties en leiders die het WAAROM als uitgangspunt nemen succesvoller en innovatiever zijn. Zijn Golden Circle, met WHAT, HOW en WHY, zijn ook voor jou als professional een inspirerende manier om naar je werk en/of je bedrijf  te kijken. Sinek zegt: ‘Mensen zijn niet geïnteresseerd in WAT je doet en HOE je dat doet, ze zijn geïnteresseerd in WAAROM je dat doet!’ Deze theorie heeft hij op een erg inspirerende wijze uitgelegd in een TED Talk, die je via deze link kunt bekijken:

 

http://www.ted.com/talks/simon_sinek_how_great_leaders_inspire_action

De denk- en werkwijze van Sinek is de onze geworden. We zijn overtuigd van het belang van je levenslang blijven ontwikkelen. We geloven in de uitvaartprofessional die in de spiegel durft te kijken en zichzelf en zijn manier van werken onder de loep durft te nemen. We hebben een passie voor verbinding: het samenbrengen van mensen en ideeën. Daarom moesten we LUX in de wereld zetten… omdat we er in geloven.

Idemargreet & Maria



Scroll To Top